Press Releases


Máret Ánne Saras ”Pile o’ Sápmi” kommer til Oslo

Published 2017/11/29

Máret Ánne Sara's Pile o' Sápmi installed at Neue Neue Galerie (Neue Hauptpost), documenta 14, Kassel 2017. Photo: Matti Aikio

English version Sámegiel veršuvdna

OCA KUNNGJØR

Máret Ánne Saras kunstverk Pile o’ Sápmi, utstilt på documenta 14s Neue Neue Galerie (Neue Hauptpost), Kassel 2017, vises i Oslo

tirsdag 5. – onsdag 6. desember 2017

Eidsvolls plass (foran Stortinget)
Karl Johans gate 22

www.oca.no

Máret Ánne Saras verk Pile o’ Sápmi høstet stor anerkjennelse da det ble utstilt på årets documenta 14 i Kassel, og det stilles nå ut på Eidsvolls plass foran Stortinget i Oslo 5. og 6. desember. Verket, som er fremstilt som et teppe av 400 reinsdyrskaller, ble nominert som ett av de ti fremste kunstverkene under documenta 14, og de internasjonale kritikernes hyllest var stor. Pile o’ Sápmi inngår i en større kunstnerisk bevegelse som også har hentet sitt navn fra verket, hvor Sara samler andre kunstnere for å rette søkelyset mot samenes rettigheter og utfordringene urfolk verden over møter til daglig. Gjenfremføringen av prosjektet i Oslo inkluderer ulike kunstneriske innslag og prosjekter med samiske, norske og internasjonale aktører i samarbeid med Tenthaus og Samisk Hus.

I Oslo vil Pile o’ Sápmi vises på ny, og i broderlig ånd omfatter dette flere ulike kunstneriske innslag og prosjekter med samiske, norske og internasjonale aktører. Blant disse er Cecilia Vicuña (anerkjent chilensk poet, kunstner og filmskaper fra documenta 14) og også et særskilt arrangement skapt av den norske kunstneren A K Dolven med tittelen ”Wandering with Reindeer Heads”, som strekker seg gjennom byen og engasjerer titalls norske borgere. Sara har også invitert den norske sametingspresidenten, Aili Keskitalo, som 6. desember vil holde en appell om reindriftssamer og samisk kultur i dag.

Ifølge Máret Ánne Sara begynte Pile o’ Sapmi som ”en tverrfaglig kunstnerisk bevegelse i forbindelse med rettssaken til lillebroren min”. Verket ble første gang vist som et fjell av nyslaktede reinsdyrhoder med et norsk flagg på toppen. Det ble installert foran Indre Finnmark tingrett, hvor Jovsset Ánte Sara (kunstnerens bror) i 2016 gikk til sak mot Landbruksdepartementet, som ga ham pålegg om å skulle slakte halve besetningen sin. I retten hevdet Jovsset Ánte Sara at han som konsekvens av den pålagte reintallsreduksjonen ville gå konkurs og følgelig tvinges vekk fra sin tradisjonelle livsstil, sin kultur og i siste instans sin nedarvede rett.

Pile o´ Sapmi er direkte inspirert av et historisk fotografi Sara fant på internett av Pile of Bones. Bildet viser hvordan nybyggere i 1850-årene ødela amerikanske urinnvåneres levebrød: Bisonen, som hadde streifet fritt på Great Plains siden siste istid, ble på det nærmeste utryddet da millionvis av dyr ble slaktet ned.

Jovsset Ánte Sara vant den første rettssaken i Indre Finnmark tingrett og den andre i Hålogaland lagmannsrett. Staten har anket saken til Høyesterett, hvor den behandles 5. og 6. desember.

Máret Ánne Sara's "Pile o´ Sápmi Supreme" er produsert av kunstneren i samarbeid med Tenthaus, Samisk Hus og Oslo Sámiid Searvi – OSS (Oslo Sameforening). Prosjektet er støttet av URO - KOROs tilskudds- og produksjonsstøtteordning som bidrar til realisering av kunstprosjekter i uterom og i andre åpne offentligheter, og Sámiráđđi (Samerådet).


For å lese om Máret Ánne Saras deltagelse i documenta 14, vennligst trykk her.
For mer detaljert informasjon om Máret Ánne Saras Pile o’ Sápmi, vennligst besøk nettsiden med samme navn her.


Máret Ánne Sara
Arbeidene til kunstneren Máret Ánne Sara tar opp politiske og sosiale spørsmål som berører den samiske urbefolkningen og det samiske reindriftssamfunnet. Sara har laget plakater, CD-/LP-omslag, scenografi og tekstiltrykk for en rekke samiske kunstnere, designere og institusjoner, og hun har holdt utstillinger på det billedkunstneriske feltet siden 2003. I tillegg er hun redaktør, journalist og skjønnlitterær forfatter. Debutboken hennes, Ilmmid gaskkas (”Mellom verdener”) ble nominert til Nordisk Råds barne- og ungdomslitteraturpris i 2014 og ble nylig presentert sammen med andre av kunstnerens arbeider i Southbank i London. Sara var med på å etablere Dáiddadállu/Kautokeino Kunstnerkollektiv, hvor hun også er medlem. Hennes nåværende prosjekt Pile o’ Sápmi var blant dem som ble vist under documenta 14-utstillingen Neue Neue Galerie (Neue Hauptpost) i Kassel tidligere i år.


Om Office for Contemporary Art Norway (OCA) 
 

OCA er en ideell stiftelse opprettet av Kulturdepartementet og Utenriksdepartementet i 2001. Stiftelsens hovedformål er å legge til rette for dialog mellom kunstutøvere i Norge og den internasjonale kunstscenen samt å støtte kunstnere i Norge i deres virksomhet verden over. Som et resultat av dette blir det i OCAs programmer med seminarer, utstillinger, utgivelser, kunstneropphold og utvekslinger lagt vekt på å bringe mangfoldet fra den toneangivende internasjonale debattarenaen for kunst til Norge parallelt med at OCA selv deltar i lignende debatter både ute og hjemme. Siden 2001 har OCA hatt ansvar for Norges bidrag i avdelingen for visuell kunst ved Veneziabiennalen.